Sèrie: Passatges esportius de la postguerra (1939-1945) IV
Pilota Basca i les raquetistes
Durant la Guerra Civil Espanyola
(1936-1939) els frontons Novedades, Principal Palace i Txiki-Alai van estar
oberts per a les activitats professionals de la pilota basca, si bé en els
últims mesos de la guerra van tancar les seves portes. Els primers frontons a
reprendre l'activitat, poc després d'entrar les tropes nacionals a la ciutat de
Barcelona, van ser el frontons Novedades, del carrer Casp, i
el Txiki-Alai, castellanitzat ja en Chiqui-Alai, de la Plaça del Bonsuccés,
tots dos a principis de febrer de 1939. L'anunci de la reobertura d'aquest
últim a la premsa fou destacable: “Esta empresa, después de recuperada su
personalidad, gracias al Generalísimo Franco y su Glorioso Ejército inaugurará
sus sesiones el próximo HOY, JUEVES, DIA 9, CON UN GRAN PROGRAMA DE PARTIDOS Y
QUINIELAS. ¡Saluda a Franco!, ¡Viva España!, ¡Arriba España!” (La
Vanguardia, pàg. 9, del 9 de febrer de 1939). Altres frontons que
també van reobrir les seves instal·lacions foren el Nuevo Mundo, inaugurat
el 1936, i amb seu a l'Avinguda del Paral·lel, davant del teatre Apolo; i el
Barcelona, del carrer Vilà i Vilà, darrere del teatre Apolo, que ho van fer a
l'abril de 1939. Un mes després, li va tocar el torn al Principal Palace a les Rambles.
Simultàniament a l'obertura dels frontons es va reprendre l'activitat
federativa. A principis de març de 1939, el Consejo Nacional
del Deporte-Comité Olímpico Español, presidit pel general Moscardó, posava
al capdavant de la Federació Espanyola de Pilota Basca a J. d'Irigoyen, “Los delegados desplazados continúan sus tareas de nueva estructuración
y reorganización.” (La Vanguardia, pàg. 5, del 3 de març
de 1939). A finals de maig, el mateix organisme aprova la Reglamentació de la
Pilota Basca i a mitjans d'octubre es oficialitza el nomenament del responsable
regional, que recau en Josep Maria Serraclara (La Vanguardia, pàg. 7, del 17 d'octubre de 1939).
Al desembre, qui reprenia les seves activitats era el Club Vasconia, fundat el 1924, que va començar a utilitzar de nou el
Frontó Novedades.
Des de l'obertura d'alguns frontons, l'abril de
1939, una bona part d'ells incloïen en la seva programació pilotaris femenines:
les raquetistes. La presència d'aquestes esportistes ja s'havia iniciat abans
de la Guerra Civil Espanyola. Segons detalla Ricardo Urribari en el seu article
“Las señoritas pelotaris”, publicat a finals de 2019, “El impulsor de
esta novedad fue el exjugador y empresario Ildefonso Anabitarte Anza, que tras
retirarse abrió varias escuelas de raquetistas en Guipúzcoa y posteriormente en
Madrid” (Urribarri,
Ricardo. (2019). "Las señoritas pelotaris". CTXT. Núm. 241:https://ctxt.es/es/20191002/Deportes/28628/Ricardo-Uribarri-pelotaris-mujeres-guerra-civil-pelota-vasca.htm). El primer frontó on van jugar va
ser en el Frontón Madrid, també anomenat Cedeceros, a principis de gener de 1917.
A continuació, es van anar estenent per la resta de la geografia nacional. Les
raquetistes utilitzaven una raqueta més resistent i sòlida que les raquetes de
tennis, i una pilota de cuir d'aproximadament 60 grams. A Barcelona, hi ha
constància escrita de la presència de raquetistes el 1917 al Frontón Sol i Buena Sombra, localitzat entre Gran Via i
Marina. “Grandiosísimo
éxito todos los días, tarde y noche, grandes partidos de pelota con raqueta
para señoritas y á mano por los más afamados pelotaris.”. (La Vanguardia,
pàg. 5, del 31 de maig de 1917). En l'anunci figuraven les raquetistes Anita, Teresa, Paquita, Luisa,
Elisa, Sara etc. Fou tal el seu èxit, que les raquetistes van viatjar als
frontons més importants del món: Miami, l'Havana, Mèxic, el Caire, Filipines
etc. Tot i això, no era ben vist en alguns sectors de la societat que les dones
juguessin a pilota, com assenyala Ricardo Urribari, “…porque no se amoldaban al papel
que se le asignaba a la mujer en esa época. Algunos padres mentían sobre el
paradero de sus hijas, y decían que estaban sirviendo porque les daba vergüenza
confesar la verdad. La mentalidad era que los frontones debían ser para los
hombres.” (Urribarri,
Ricardo. (2019). "Las señoritas pelotaris". CTXT. Núm. 241:https://ctxt.es/es/20191002/Deportes/28628/Ricardo-Uribarri-pelotaris-mujeres-guerra-civil-pelota-vasca.htm). Aquestes raquetistes van ser les
primeres esportistes espanyoles professionals.
Abans d'iniciar-se la Guerra Civil
Espanyola, el frontó que incloïa en el seu programa partits de raquetistes era
el Txiki-Alai. A La Vanguardia, del 31 de gener de 1936, es podia llegir: “La empresa de este Frontón se ha
asegurado el concurso últimamente, aparte de Margarita y Carmenchu, que ya
debutaron hace unos días, de seis jóvenes muchachas de la categoría de noveles
—Inés, Aurorita, Clara, Julita, Tinan y Pepita— cuyos primeros partidos han
dejado adivinar ya buenas aptitudes. Es inminente, además, el debut de Carmina
—una de las delanteras más prestigiosas de la raqueta—, Paula, Leo, Marisa y
Carmela, todas ellas jugadoras ya conocidas, que al reforzar el cuadro de
Txiki-Alai permitirán a la empresa a partir de mañana, empezar con toda
puntualidad sus funciones.” (La
Vanguardia, pàg. 11, del 31 de gener de 1936).
La Vanguardia, pàg. 11, del 31 de gener de 1936 |
Finalitzada la guerra, a partir del mes d'abril de 1939, el programa d'alguns frontons era exclusivament de raquetistes i les competicions eren per parelles. Al Frontó Nuevo Mundo s'anaven alternant diferents raquetistes. Bons exemples: “FRONTON NUEVO MUNDO. – TARDE, NURI-CARMEN CONTRA DORITA-MARY. – NOCHE, ROSITA-JOSEFINA CONTRA CARMENCHU-ANITA.” (La Vanguardia, pàg. 6, del 20 d’abril de 1939) o “FRONTON NUEVO MUNDO. – TARDE, DORITA Y NURI CONTRA LUISITA Y MARY. – NOCHE, CARMENCHU Y CONCHITA CONTRA CARMEN Y MIRENCHU.” (La Vanguardia, pàg. 6, del 21 d’abril de 1939). Al Frontó Principal Palace ja apareixien raquetistes des del principi de la seva obertura: Nati, Poli, Lumi, Elvira, Antonia, Mari, Alegria, Lolilla, Edu o Mary. I en el Txiki-Alai figuraven les raquetistes Carmina, Pili, Sagrario, Aurora, Pau, Petrita la Eibarresa, Arrate I, Eugènia, Nati o Rosina. Per la seva banda, el Frontó Barcelona, curt de jugadors, va posar un anunci buscant palistes i raquetistes, “RAQUETISTAS y manistas, en el Frontón Barcelona encontrarán el mejor entrenador de España, preparación y contrata segura. Precios por horas, económicos. Vilá y Vilá, 50, detrás teatro Apolo.” (La Vanguardia, pàg. 11, del 8 d’abril de 1939).
Al principi de la
dècada dels quaranta va arribar a ser tan notòria la importància de les
raquetistes que el Mundo Deportivo va
realitzar diverses entrevistes d'algunes d'elles, incloent en totes les
entrevistes la seva fotografia. Les entrevistes portaven inicialment la
signatura de Juan
Fontanet i El Rebote. El dia 10 de gener de 1940 va aparèixer Nati del Frontó
Txiki-Alai sota el títol “Interviu fracasada con Nati, la raquetista de la máxima
claridad…jugando.” (El Mundo Deportivo, pàg. 4, del
10 de gener de 1940); el 14 de gener, Carmen,
del Frontó Nuevo Mundo, “que dejó el tenis “amateur” por la raqueta
profesional y hoy brilla en el Nuevo Mundo” (El Mundo Deportivo, pàg. 4, del 14 de gener de 1940); el 18 de gener, la madrilenya Iluminada Herguido Lumi, del Frontó Principal
Palacio, “que,
rubia y sin flequillo, sigue siendo la excelente raquetista de siempre” (El Mundo Deportivo, pàg. 4, del 18 de gener de 1940); el 28 de gener, li va tocar el torn a Jesusa Zubiarru Arrate I, del Frontó Txiki-Alai, que va explicar els seus
inicis com raquetista quan de nena jugava a pilota a mà en el pòrtic del
Santuari de la Mare de Déu d'Arrate, patrona d'Eibar. “Arrate
I quien por su juventud su simpatía y excelente juego es una de las raquetistas
predilectas del público de Barcelona”. (El
Mundo Deportivo, pàg. 4, del 28 de gener de 1940); el 4 de febrer, María
Campreciós Mary, una altra ex tennista, nascuda a Esplugues de Llobregat, que formava part
del quadre del Frontó Nuevo Mundo i “que, por su gran juego, aparte su personal
simpatía, se ha hecho en poco tiempo una de las jugadoras preferidas del
público” (El Mundo Deportivo, pàg. 4, del 4 de
febrer de 1940); el 11 de febrer,
l'entrevistada fou la madrilenya María Pulido Mary, campiona del Frontó Principal Palacio, on va relatar els seus viatges per Cuba i Mèxic “…formé parte de un gran cuadro que marchó a Cuba, y en el Frontón
Habana-Madrid, de la capital, jugamos como año y medio…más tarde, y a pasar el
charco de nuevo, esta vez para Méjico…” (El Mundo Deportivo, pàg. 4, de l'11 de febrer de 1940); el 25 de febrer, la cordovesa, Pilar Montes del Campo Pili, del Frontó Txiki-Alai, “tan gran jugadora como simpática mujer, es, sin duda, una de las
artistas de la raqueta, predilectas de todos los públicos” (El Mundo Deportivo, pàg. 4, del 25 de febrer de 1940); el 3 de març, María Teresa Vázquez Mary-Tere, del Frontó Nuevo Mundo, on la definien com “Una
afición grande, un entusiasmo sin límites, un juego que mejora día por día…y
una sola obsesión permanente: ¿seré yo pelotari?” (El
Mundo Deportivo, pàg. 4, del 3 de març de 1940); el 10 de març, li va tocar el torn a la sevillana Dolores Milán Araceli, del Frontó Principal
Palacio, “que
“s’ha metío” a nuestro público en el bolsillo, porque tiene mucho “ángel” y juego
grande” (El Mundo Deportivo,
pàg. 4, del 10 de març de 1940); el 24 de març,
l'entrevistada fou la catalana Hortensia Bozal, del Frontó Txiki-Alai, qui manifestava els seus gustos esportius “…es entusiasta de Fred Astaire, rival de Cañardo, y fanática
“barcelonista”…” (El Mundo Deportivo, pàg. 4, del
24 de març de 1940); el 31 de març, van
entrevistar a Maria Arillaga, Arane “…la
gran raquetista guipuzcoana que triunfa a diario en el Nuevo Mundo” (El Mundo Deportivo, pàg. 4, del 31 de març de 1940); el 7 d'abril, a Pepita Menchaca Pepita I “…la magnífica zaguera eibarresa
del cuadro del Frontón Principal Palacio…” (El Mundo Deportivo,
pàg. 4, del 7 d'abril de 1940); el 14 d'abril, van
entrevistar a la parella del Frontó Barcelona, Luisita i Anita “…fina
delantera la una, segura zaguera la otra, que, a lo largode la dura
Competición, se han mostrado como la pareja “más pareja”, venciendo
merecidamente.” (El Mundo Deportivo, pàg. 4, del
14 d'abril de 1940); i el 28 d'abril, li va
tocar el torn a Arrate II, germana de
Jesusa Zubiarru Arrate I, del quadre
del Frontó Txiki-Alai, “…que
por su juego fino, sereno e inteligente, es una de las raquetistas preferidas
del público barcelonés…” (El Mundo Deportivo, pàg. 4, del 28 d'abril de 1940).
El Mundo Deportivo, portada, del 18 de enero de 1940 |
A partir de la segona
setmana de maig de 1940, El Mundo
Deportivo va reduir el nombre de pàgines, de quatre a dos, i van deixar de
publicar-se aquestes entrevistes.
La veritat és que l'auge de les
competicions de dones pilotaris no va agradar gens a les autoritats franquistes.
Com tampoc els agradava que s'apostés a les travesses. Diverses fonts escrites
assenyalen que al general Moscardó, president del Consejo Nacional
del Deporte-Comité Olímpico Español, no li agradava aquesta pràctica ja
que li semblava poc femení i provocava l'esterilitat de les esportistes. Fins i
tot es va ordenar fer més llargues les faldilles i les mànigues de les camises.
En qualsevol cas, l'activitat de les raquetistes va seguir desenvolupant-se.
Si es vol aprofundir
més en el tema recomano llegir la novel·la El silencio de
Clara Lyndon, de la periodista Elene
Lizarralde, on rescata les històries de les dones raquetistes. D'altra banda, a
internet també es poden veure alguns vídeos on algunes d'aquestes raquetistes
expliquen les seves vides, miracles i els problemes i dificultats a què van
haver de fer front.
El nostre humil
reconeixement a totes elles ...
Juli Pernas
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada