Fa 70 anys... I Gran Premi d’Espanya d’Automobilisme, prova puntuable per al Campionat del Món de Fórmula 1 (1951)


La primera competició d’automobilisme disputada en circuit a l’estat espanyol va ser la Copa Catalunya, la qual es va celebrar al Circuit del Baix Penedès, primer circuit automobilístic i motociclista utilitzat a Catalunya, el 28 de maig del 1908. L’entitat que va organitzar aquest esdeveniment esportiu va ser l’Automòbil Club de Barcelona, entitat que es convertiria amb el pas del temps en el Reial Automòbil Club de Catalunya (1906). 

Al 1921, la Penya Rhin va organitzar el I Campionat d’Espanya d’Automobilisme, que també seria conegut com el Gran Premi Penya Rhin.

Per altra banda, també cal recordar que, en el marc de l’Exposició Internacional de Barcelona del 1929, durant els mesos de setembre i octubre, es van organitzar diverses competicions de motor. En el cas concret de l’automobilisme es van disputar la Setmana Internacional Automobilista, el Gran Ral·li Internacional de l’Exposició i les Pujades de l’Exposició (Montjuïc) i l’Arrabassada.

A l’octubre del 1951, les competicions de motor de quatre rodes agafaven el relleu a les competicions de dues rodes a Barcelona. La ciutat refermava la seva capitalitat esportiva en el món del motor i tornava a respirar-se benzina. Només hi havia una altra ciutat europea, Monza (Itàlia), que podia presumir d’haver organitzat dos grans premis de motor, els quals es disputaven a l’autòdrom de la ciutat italiana.

El Campionat del Món de Fórmula 1 s’havia iniciat l’any anterior (1950) i constava de set proves de les quals sis es feien a Europa (Anglaterra, Mònaco, Suïssa, Bèlgica, França i Itàlia) i la prova restant als Estats Units (Circuit d’Indianapolis). Cap pilot espanyol apareixia a la graella d’aquest primer campionat del món.

El primer títol de campió del món d’automobilisme, atorgat per la Federació Internacional d’Automobilisme, va ser pel pilot italià Giuseppe Farina, conduint un Alfa Romeo, en segon lloc, va classificar-se el pilot argentí Juan Manuel Fangio i en tercera posició el pilot italià Luigi Fagioli, tots dos també conduint un Alfa Romeo.



L’any 1951 portava dues importants novetats. En primer lloc, a nivell organitzatiu del II Campionat del Món de Fórmula 1, el Gran Premi de Suïssa substituïa en el cronograma de proves el Gran Premi de Mònaco, i s’afegia en el calendari de proves del Campionat del Món el Gran Premi d’Espanya, el qual es celebraria al Circuit de Pedralbes. En aquesta ocasió, l’asfalt de Montjuïc va donar pas a l’asfalt de l’Avinguda del Generalíssim Franco del barri de Pedralbes (actual Avinguda Diagonal).

El circuit de Pedralbes tenia unes dimensions d’una mica més de 6 kilòmetres i comprenia els carrers de Numància, el Passeig de Manuel de Girona, l’Avinguda de la Victòria (actual Avinguda de Pedralbes) i l’antiga carretera de Cornellà de Llobregat a Fogars de Tordera. Cal esmentar que no era un circuit nou, ja que el Circuit de Pedralbes havia estat inaugurat el 27 d’octubre del 1946 amb motiu d’una competició internacional de cotxes (VIII Gran Premi Rhin - V Copa Barcelona). El Circuit de Pedralbes era ràpid, però calia fer un manteniment perquè estigués apte per la celebració d’una prova del Campionat del Món. Una bona mostra d’aquest fet va ser que pocs dies abans de la competició els tècnics municipals estaven treballant en el condicionament de l’asfalt.

La responsabilitat d’organitzar l’última prova del calendari del Campionat del Món de Fórmula 1 de 1951 va recaure sobre la Penya Rhin. Una entitat fundada el 1916, presidida en aquell moment per l’industrial i apassionat per l’automobilisme, Joaquim Molins, i que ja havia tingut experiències en organitzar proves automobilístiques de gran nivell en anys anteriors.

El Gran Premi d’Espanya, organitzat al Circuit de Pedralbes, es presentava emocionant i amb una gran expectació, sobretot després que, a la penúltima prova del Campionat del Món, organitzada a Monza, el pilot italià Alberto Ascari guanyes la competició i el pilot argenti Juan Manuel Fangio es retires del Gran Premi. Els tres primers classificats del Campionat del Món (Juan Manuel Fangio, Alberto Ascari i José Froilán) arribaven a Barcelona amb opcions de guanyar el campionat.

El triomf a Barcelona va ser per al pilot Juan Manuel Fangio, conduint un Alfa Romeo 159, en segon lloc, va classificar-se l’argentí José Froilán, amb un Ferrari 375,  i en tercera posició, va arribar el pilot italià Giuseppe Farina, conduint un Alfa Romeo. L’altre candidat, Alberto Ascari, va finalitzar en quarta posició.


Amb aquest triomf, el carismàtic Juan Manuel Fangio, es va proclamar campió del II  Campionat del Món de Fórmula 1.

En aquesta prova del Campionat del Món organitzada a Barcelona, cal destacar la bona competició que va realitzar el pilot  barceloní Francisco Godia (Paco Godia), qui finalitzaria en desena posició, conduint un Maserati Milano. Paco Godia va ser, juntament amb Joan Jover, el primer pilot català en debutar a la Fórmula 1.

La tribuna d’honor del Gran Premi d’Automobilisme de 1951 estava composada per autoritats civils, militars i esportives. Destacaren Manuel Falcó, duc de Montellano i president del Reial Automòbil Club d’Espanya, Felipe Acedo Colunga, governador civil, Francesc Quintana, president del Reial Automòbil Club de Catalunya, o Joaquim Molins, president de la Penya Rhin. Tots els mitjans de comunicació es van desfer en grans elogis amb l’equip organitzador.

Malgrat l’èxit esportiu i organitzatiu del Campionat del Món de Fórmula 1, Barcelona no va acollir cap prova del Campionat del Món de Fórmula 1 l’any següent.  

El Gran Premi d’Automobilisme, puntuable per al Campionat del Món de Fórmula 1, no tornaria a fer-se al Circuit de Pedralbes fins al 1954, i més de vint anys després aniria camí al Circuit de Montjuïc (1969, 1971 i 1975), quan es simultaniejava el Gran Premi d’Espanya amb el Circuit del Jarama (Madrid), el qual anys després seria substituït pel Circuit de Jerez i pel Circuit de Catalunya a Montmeló.


Crèdits dels documents: © Arxiu Fundació Barcelona Olímpica

Per a més informació i consultes d'arxiu i biblioteca, pot contactar: ceosamaranch@fbolimpica.es

 

Raül Vázquez Coma

@Rau_grady

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

L’Olimpisme a Barcelona i Catalunya 1929-1930

Instalaciones Desaparecidas:

VII Campeonato del Mundo de Hockey sobre patines (1951)

Dels voltants del Turó, la Plaça Francesc Macià, i fins a Pau Claris: Diagonal III

Hace 70 años... I Gran Premio de España de Automovilismo, prueba puntuable para el Campeonato del Mundo de Fórmula 1 (1951)