Sempronio va començar a
col·laborar amb La Vanguardia de
manera regular a partir de 1964. El qui fou el primer guanyador del premi Eugeni
d’Ors, instaurat per l’Associació de la Premsa de Barcelona el 1960, va
escriure molts articles, però n’hi ha un de molt interessant el publicat a La Vanguardia el 16 de maig de 1993, que
porta per títol Rusiñol en velocípedo. La
bicicleta, en la dècada dels noranta no era un mitjà de transport com ho és avui
dia. No obstant, ell es feia ressò que “a
principios de siglo, las dos ruedas eran un muy utilizado medio popular de
transporte. Extinguido, claro, el fulgotr novedoso que treinta o cuarenta años
atrás habíalas erigido en juguete de dandis y también de artistas”.
L’Exposició Universal de Barcelona
de 1888 va ajudar molt en la difusió d’aquest nou artilugi per desplaçar-se i
fer sport. Precisament Sempronio feia
referència al fet que un any després va aparèixer a La Vanguardia, “un
delicioso artículo de Santiago Rusiñol relatando una accidentadísima excursión
Vic-Barcelona efectuada por él y su gran amigo Ramón Casas montando un
velocípedo”. L’article, per si algú el vol consultar, fou publicat per La Vanguardia el 22 de setembre de 1889,
i hi apareixen fins a 10 dibuixets de Ramon Casas. El cert és que la bicicleta
era un aparell estrany. En l’article de l’excursió es deia: “los vicenses no sabían si admirar más que
existiera aquella màquina o que hubiera quien se atreviera a montarla y a
equilibrarse en su lomo en posición difícil y arriesgada”.

Sempronio ja havia escrit
abans sobre aquest tema. En concret, en el llibre Barcelona pel forat del pany, editat per la Biblioteca Selecta el 1985, hi
ha un capítol titulat “Esportius als
Quatre Gats”. En el capítol parla fonamentalment de l’automòbil, però
també la bicicleta i l’excursió Vic-Barcelona ocupen el seu espai. En relació amb
la bicicleta, assegurava que era una “màquina que, si després ha esdevingut
popular, pot presumir dels seus orígens selectes. Els joves de la bona societat
amb afeccions esportives s’aplegaven en un velòdrom existent al carrer del
Carril (avui Via Augusta) o bé afluïen als establiments que pels voltants del
Parc de la Ciutadella es dedicaven al lloguer de bicicletes. “Cavalls d’acer”,
eren anomenades pels adeptes del progrés. A la paret principal dels “Quatre
Gats” hi hagué una pintura de Casas on ell mateix es representà muntat en un
tàndem en companya de Pere Romeu, propietari de la famosa cerveseria del carrer
Montsió, que Casas havia finançat. En un angle de la pintura, l’autor hi
escriví un rodolí: “Per anar en bicicleta, no es pot dur l’esquena dreta”.
No obstant, cal dir que en
aquells anys anar en excursió en bicicleta no era una tasca gens fàcil.
Sempronio, en el seu article de La
Vanguardia, feia referència al text que apareixia
en un diccionari enciclopèdic: “Para
una excursión en bicicleta, precisa llevar consigo un farol, una bomba, un
neumático, una camisa de dormir (de seda), medias y pañuelos, camiseta, un
revólver y un mapa, varios botones y el dinero y el reloj en un cinturón al
cuál irá sujeto la pistola o revólver”. He cercat a fons, i he trobat que
sortia a l’Enciclopedia Espasa, edició
1910 volum B pàgines 745-761.
El cert és que el ciclisme a
Catalunya, i fonamentalment a Barcelona, feia les primeres passes. El primer
club, Club Velocipèdic de Barcelona,
fou fundat el 1884 per Claudi de Rialp i el polític i advocat Manel Duran i
Ventosa; i tres anys després, el 1887, naixeria a la ciutat comtal el Veloz Club. En aquells anys, i com es
pot constatar pels articles abans esmentats, el ciclisme estava molt vinculat
al turisme-excursionisme i a la bona societat. Ara és diferent, en l’últim
paràgraf de Rusiñol en velocípedo Sempronio
reclamava un espai per a la bicicleta: “Queda
claro, entonces, que el futuro del transporte público radica en la traslación
individual. ¡Retorno en la ciudad, a la bici de nuestros abuelos! Excluyendo,
naturalmente, la camisa de dormir (de seda) y el revólver”.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada