Els Velòdroms de Las Arenas, Parc dels Esports i els del barri de Sants

Tres anys després es van construir dos nous velòdrom a la
ciutat. El més important, construït en el temps record entre el 18 de gener i
el 28 de març de 1909 -data de la seva inauguració-, portava el nom de Parc de Sports i estava ubicat en la
illa que hi havia entre els carrers Industria –actual carrer París-, Coello,
Muntaner i Casanova. Estava molt a prop del camp que havia construït el
F.C.Barcelona, que més tard seria conegut com “La escupidora”, entre els carrers Industria, Urgell, Villarroel y
Londres. Precisament aquest camp, on jugaria el Barça des de 1909 a 1922,
s’havia inaugurat dues setmanes abans, el 14 de març. Així relatava Narcís Masferrer les
característiques de la pista i la rellevància de tenir aquest equipament des de
les pàgines d’El Mundo Deportivo els
dies 1 i 8 d’abril. “La pista es muny
rápida, nunca se habían alcanzado hasta ahora en Barcelona las velocidades que
consiguieron, tanto Lehmann en bicicleta entrenado por una moto de 20 HP, como
Baudelocque, que con su moto de 8 HP, alcanzó un promedio de 102 kilómetros a
la hora, según nuestros cálculos..... Por fin Barcelona, la ciudad cosmopolita
por excelencia, la atrayente ciudad española, tan llena de vida, tan graciosa,
tan sportiva, posee ya un velódromo modelo, una pista que no tiene nada que
envidiar a las mejores pistas europeas, una pista en la que las celebridades
del pedal, los famosos atletas desconocidos aún del otro lado de los Pirineos,
podrán provar a los sportmen, que el sport ciclista es, sino el más atractivo
de sports, al menos aquel que es el más sincero, el más apasionante, el más
regular”. La vida d’aquesta instal·lació també va ésser curta, i no consta
cap activitat al llarg de 1912. No obstant aquest velòdrom té importància
històrica, però no per el ciclisme, ja que en la seva pista vam organitzar-se
la primera marató celebrada a Espanya. Aquesta, que tingué com a protagonistes
a quatre corredors –Robert Boix, Francesc Túnica, Conrad Miquel i Joan Santos-,
va fer-se el 30 de gener de 1910. Varen donar un total de 163 voltes a la
pista, i el triomf li va correspondre a Robert Boix, que la va acabar en un
temps de 3 hores 52 minuts i 4 segons.
Al barri de Sants havia una gran afició al ciclisme. A
finals de 1908, i sota l’empremta del Club Pista Velo de Sants ja s’organitzen
curses i es construeix un petit velòdrom al carrer Migdia –en
l’actualitat carrer Rossend Arús-. El
Mundo Deportivo del 31 de desembre de 1908 així ho detalla: “Dadas las grandes reformas introducidas en
la citada pista, cuyo desarrollo era de unos doscientos metros, o pueda ésta
calificarse de pequeño veklódromo”. El dia de Reis s’organitzarien sis
proves: infantil, nacional, campionat del club, social, carrera a la americana
i persecució en moto. Poc després el naixement d’un nou club, Club Ciclista Nou
Velòdrom, dona peu a la creació d’un altre velòdrom al barri de Sants. Estava
situat en el carrer Sant Jordi número 11, molt a prop de la via ferroviària.
Aquest equipament, que cohabitaria amb l’altre durant uns mesos, va ser batejat
com el velòdrom del Cubell, i tenia
només 133 metres de corda i l’ample a les rectes era de 3 metres. La
inauguració d’aquest velòdrom va tenir lloc a mitjans d’abril de 1909, com es
pot constatar per una fotografia apareguda a la revista Los Deportes i que porta la data del 17 d’abril. La vida d’aquest
velòdrom va ésser la més llarga, ja que no tancaria les seves portes fins a novembre
de 1925. Aquest espai fou escenari de l’arribada de La Volta en més d’una
ocasió. De fet, a la primera edició (1911), malgrat que l’arribada de la
darrera etapa era en Esplugues de Llobregat, el club ciclista Nou Velòdrom aconseguí que aquesta es realitzes al velòdrom
com es pot veure en aquest anunci de La
Vanguardia del 8 de gener: “La
llegada de la gran carrera ciclista Vuelta de Cataluña se supone tendrá lugar desde
las tres de esta tarde, siendo el punto designado para ello el Velódromo de Sans”.
El guanyador a l’arribada fou el mateix que a La Volta, Sebastià Masdeu. Un
altre fet històric fou la celebració, el 8 i 9 de desembre de 1917, de les
primeres 24 hores en pista que es disputaven en Espanya, malauradament es varen
suspendre a causa de la pluja quan portaven 21 hores de cursa i 4.074 voltes i
un total de 635.04 kilòmetres. Els primers guanyadors de la prova van ser, ex-aequo, les parelles Crespo i
Tresserras, Regnier-Fabrier, i Rubio-Villanueva.
Desaparegut el velòdrom es construeix un altre. Qui lidera
el projecte era la Unió Esportiva de Sants, entitat constituïda el 26 d’abril
de 1922, i que va crear una secció de ciclisme, fruit de la fusió del Club
Ciclista Nou Velòdrom i el Velo Club Sants. La Volta al llarg de tots aquesta
anys només s’havia organitzat quatre vegades, tant a causa de la I Guerra
Mundial com per manca d’un organitzador que liderés veritablement el projecte.
L’última, el 1920, l’havia organitzat la Unió Velocipèdica Espanyola (1920). La
secció de ciclisme de la U.E.Sants agafà el relleu i organitzà la prova, quinta
edició, el 1923, i tres anys més tard, el 1926, es decideix construir un
velòdrom al carrer Rolanda. En el llibre L’Esport
a Sants-Montjuïc, una visió històrica, publicat per l’Arxiu Municipal del
districte de Sants Montjuïc de l’ajuntament de Barcelona (1994), es senyala que
2per tal de finançar la construcció del
nou velòdrom, la UE Sants emití uns bons que oscil·laven entre les 10 i 1.000
pessetes Les obres s’allargaren durant uns mesos, fins que el dia 5 de desembre
de 1926 s’inaugurà el nou velòdrom...Aquest velòdrom tenia una corda de 250
metres, les rectes eren de ciment i els peralts de fusta. A la pelñouse
d’aquest velòdrom també es jugà a basquet”. El velòdrom estigué funcionant
fins a finals de 1932. El nombre de velòdroms anava en augment, en 1923
s’obriria un altre a la localitat
de Badalona.
A partir d’aquesta data desapareix el ciclisme en pista a
la ciutat comtal fins l’any 1949, que es construeix uns pista de fusta desmuntable
de 150 metres de corda, i de 6 metres d’ample en els peraltes i 7 en les
rectes. La iniciativa neix, com es detalla al diari La Vanguardia del 29 de maig de 1949, a l’Agrupació Ciclista
Cañardo, que tenia un contracte amb Padro Balañá, per instal·lar la pista a les
dues places de braus que hi havia a la ciutat. La primera prova es disputà el
11 de juny. El relleu el prendria, dos anys després -juny de 1951- el Pavelló de l’Esport, el primer pavelló
esportiu construït a Espanya, però que era descobert. L’estrena de la pista, una
competició internacional de 50 kilòmetres a la americana, va efectuar-se el 22
de juny. Després d’aquest pavelló, alguns pensaven que la solució arribava amb el
pavelló d’esports que s’havia construït amb motiu dels Jocs Mediterranis del
carrer Lleida, però no donava les mides per instal·lar una pista amb garanties. En aquests moments ja havia altres velòdroms arreu de
tot Catalunya com a Badalona, Vilafranca del Penedès, Igualada, Tortosa,
Mataró, etc.
El 1960 tornaria a muntar un velòdrom portàtil en una
instal·lació singular, el Camp Nou. Això va tenir lloc amb motiu de la
celebració de la III demostració sindical, aquella festa esportiva-folklòrica
que havia arrancat en l’estadi Santiago Bernabeu, i s’organitzava l’1 de maig
amb la presència obligada del general Franco, que sempre anava acompanyat de la
seva esposa Carmen Polo. En el camp del Barça s’instal·laria una piscina de
8x12 metres i 1.50 de fundaria; una rampa de patinatge, i un velòdrom de fusta
de 250 metres de corda. La premsa periòdicament insistia en la necessitat de
construir-hi un, i fins i tot Pau Negre, quan sortí elegit regidor, comentava
en una entrevista que aparegué en les pàgines de El Mundo Deportiva de l’1 de febrer de 1967 que hi hauria algunes
millores en el Palau d’Esports del carrer Lleida, “Se está ya planeando la instalación de un sistema de calefacción
eficiente, porque el actual deja muchísimo de serlo, y también se tiene en
estudio la instalación de un velódromo desmontable, para que un deporte tan
importante y espectacular como el ciclismo disponga de una pista en nuestra
ciudad”.
Malgrat les bones intencions, la ciutat trigaria encara més
de 25 anys per veure realitzat aquell desig de tantes generacions d’aficionats
al ciclisme. El velòdrom d’Horta, dissenyat pels arquitectes Esteve Bonell i
Francesc Rius, es va construir molt a prop de les Llars Mundet al Vall d’Hebró,
i s’inauguraria el mes d’agost de 1984 per acollir les proves de pista del
Campionat del Món de ciclisme. Nou anys després es vestí de gala per acollir el
Jocs Olímpics de 1992.
Bona tarda,
ResponEliminaa l'hemeroteca de la "Biblioteca nacional de espana" disposeu de la publicació "Hojas Selectas" de l'editorial Salvat. A l'edició de 1909, pàgina 562 apareix la foto d'aquest velòdrom.
Pep
Camp de futbol del Cuartels (antic camp del Europa , el Gracia y pista de ciclisma Mostajo) .
ResponEliminaBon dia:
Soy Rafel Méndez visitando el bloc con fecha 18 de septiembre 2019 (Els sis días de BARCELONA .Competició Ciclista al PAVELLÓ DE LÉSPORT 1952-1953,al leer los comentarios y recortes de periódicos de aquellos años , tuve la grata sorpresa de leer la historia del VELODROM DE GRÁCIA (1942-1954) / VELÓDROM MOSTAJO (1960-1964 ).
Cuando he visto la imagen del campo de futbol y lo que en aquellos años llamábamos “VELODROMO” año (1963 -1964) un servidor con 12 o 14 años corrí por esta pista de asfalto en el inicio de mi afición por este deporte, que en la actualidad lo sigo practicando con 72 años en el Si ahora bien llamado “VELODROMO “ d´Horta Miquel Poblet el mejor esprínter español de todos los tiempos. Lo que yo no sabía es la historia de este campo al que también se le llamo Camp dels Cuartels ,yo, lo conocí desde siempre “al camp del GRACIA y posteriormente “ Mostajo “.En esta pista vi correr a grandes corredores de aquella época como Poblet ,Bahamontes ,y otras grandes figuras .Mi padre de pequeño me llevaba muchas veces para ver futbol U.D.de Gracia o ciclismo aficionados .Entrabas por la calle Encarnación te ponían una banderita en la solapa de la chaqueta y Tú ponías la voluntan, algunos domingos pagabas menos de cinco pesetas te daban un número y hacían un sorteo de postres y pasabas la mañana. La ropa sucia del equipo la lavaba una vecina de encima de donde yo vivía la planta baja del nº9 del Carrer Secretario Coloma, en aquellos tiempos se alquilaban las lavadoras o a mano. Tuve la suerte de pasar toda mi infancia desde que nací asta casarme en dicha casa y poder disfrutar de todo lo que los vecinos aportaban en beneficio de las populares Fiestas de Gracia
Esta calle se decoró muchos años seguidos hasta que apareció el “seat 600”y en los días de fiesta se organizaba un partido de futbol entre solteros y casados y solteras y casadas de dicha calle celebrándolo en el campo del final de la calle Encarnación Camp de futbol del Cuartels (antic camp del Europa, el Grácia y pista de ciclisma Mostajo) .
Per a mi siempre será al camp del U.E.GRÁSIA- MOSTAJO.
Salud per tots
Rafel Méndez.
Año 1955.partido de futbol femenino solteras contra casadas de la calle Secretario Coloma en
El campo del Gracia –Mostajo en la Fiesta Mayor de Gracia de aquel año, en la imagen inferior
Varias señoras y señoritas participantes del evento en las gradas de la pista que se alzaban en paralelo a la calle Taxdir lindando con el cuartel de caballería Gerona.
Año 1955.partido de futbol masculino compuesto por los señores casados (Machotes todos) de la calle Secretario Coloma en las fiestas de Gracia disputado en el mismo campo del Gracia -Mostajo. Este año el equipo conto con la participación del gran cantante melódico “José Guardiola “gran aficionado al futbol y buen periquito (el de la flecha) y el nene que aguanta el cubo de agua milagrosa soy el que escribe.