II Gran Premi d’Espanya – VIII Internacional de Barcelona de Motociclisme (1951) (II)

 


© Arxiu Fundació Barcelona Olímpica /

fons Real Moto Club de Cataluña


En el segon dia de competició, va tocar el torn a les proves de 125 cc. (17 voltes) i 500 cc. (34 voltes). La carrera de 125 cc. va ser la més disputada. Les tres posicions del podo van estar ocupades íntegrament per pilots italians. La primera posició va ser per Guido Leoni, pilotant una motocicleta de la marca italiana Mondial, la segona posició va ser per Carlo Ubbiali, també pilotant una Mondial, i el tercer lloc de la classificació va ser per Vincenzo Sanzi pilotant una motocicleta de la marca italiana Morini.

 

En aquesta competició cal destacar la cinquena i sisena posició dels pilots catalans Joan Soler Bultó i Arturo Elizalde Bertrand, pilotant unes motocicletes de la marca espanyola Montesa.

 

En la categoria de 500 cc., la victòria va ser pilot italià Umberto Masetti, vigent campió del món, pilotant una Gilera, seguit del pilot britànic Tommy Wood, pilotant una Norton, i del pilot italià Arciso Artesiani, pilotant una motocicleta de la marca italiana MV Agusta. El rècord d’aquest circuit se’l va endur un altre pilot italià, Enrico Lorenzetti, i a un amb una mitjana de 96,535 km/hora. Lamentablement, aquest pilot va haver d’abandonar la cursa a la volta número 20, com ja li havia succeït a la categoria de 125 cc. La quarta posició va ser per al pilot català Roger Montané Aroles, pilotant una Norton.

 

El Circuit de Montjuïc era molt exigent, sobretot per les motocicletes de la categoria de 500 cc. Aquest fet ho demostra el detall que només van finalitzar la carrera 6 motocicletes de les 28 que van iniciar la prova.

Sense cap mena de dubte, aquest campionat del món va ser un èxit organitzatiu i participatiu. A la tribuna d’autoritats hi eren presents: el General Moscardó, delegat Nacional d’Esports i president del Comitè Olímpic Espanyol, Felipe Acedo Colunga, governador civil de Barcelona, Sabas Navarro Brinsdon, president de la Reial Federació Espanyola de Motociclisme, Francesc Quintana Ylzarbe, president del Reial Automòbil Club de Catalunya (RACC), Joaquim Dalfau Abella, president del Reial Moto Club de Catalunya, Joaquim Molins Figueras, president de la Penya Rhin i diferents representants de la Federació Internacional de Motociclisme.

 

Malgrat que encara era regidor d’esports de l’Ajuntament de Barcelona, Epifani de Fortuny, baró d’Esponellà, no figurava en la llista d’autoritats presents. El baró d’Esponellà havia caigut en desgràcia per una complexa gestió d’una vaga de tramvies que havia patit Barcelona durant el mes de març de 1951. El governador civil de Barcelona, Felipe Acedo Colunga, va determinar que calia rellevar-lo de les seves funcions. Una setmana després del Campionat del Món de motociclisme es va celebrar un Ple Extraordinari a l’Ajuntament de Barcelona i Lluís de Caralt substituiria a Epifani de Fortuny.

 

El Gran Premi d’Espanya, com a prova del Campionat del Món de motociclisme de velocitat, es va disputar al Circuit de Montjuïc de manera ininterrompuda fins al 1968, exceptuant els anys 1956 i 1960 en què la prova no va ser inclosa com a Campionat del Món al calendari oficial. Posteriorment, a les edicions dels anys parells (1970,1972,1974 i 1976) el Campionat del Món es tornaria a organitzar a Montjuïc, i als anys senars, i a partir del 1977, el Campionat del Món es va disputar al Circuit del Jarama de Madrid.



© Arxiu Fundació Barcelona Olímpica /

fons Real Moto Club de Cataluña


Des del 1987 aquesta competició es celebra al Circuit de Jerez. No obstant això, des del 1996 el Circuit de Montmeló acull el Gran Premi de Catalunya de motociclisme, prova també puntuable per al Campionat del Món de motociclisme de velocitat. Actualment, el calendari del Campionat del Món consta de 19 proves, quatre de les quals s’organitzen a circuits espanyols: Jerez (Gran Premi d’Espanya), Montmeló (Gran Premi de Catalunya), Alcanyís (Gran Premi d’Aragó) i València (Gran Premi de la Comunitat Valenciana).

 

Per a més informació i consultes d'arxiu i biblioteca, pot contactar: ceosamaranch@fbolimpica.es

Raül Vázquez Coma

@Rau_grady

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Hace 70 años... I Gran Premio de España de Automovilismo, prueba puntuable para el Campeonato del Mundo de Fórmula 1 (1951)

Instalaciones Desaparecidas:

Antònia Yáñez, una guanyadora pionera

VII Campeonato del Mundo de Hockey sobre patines (1951)

El enigmático Cobi de la azotea del Palau Güell