Arrels del turisme esportiu a Barcelona

Avui l’esport i el turisme estant estretament relacionats, aquest és un dels llegats que ens van deixar els Jocs Olímpics de Barcelona’92. Es viatja per practicar un esport o participar en una activitat esportiva o viatgem per veure com a espectadors un gran esdeveniment esportiu. Fins i tot, la nostra ciutat gaudeix d’un programa de promoció turístico-esportiva, Barcelona Turisme Sports, que es lidera des de Turisme de Barcelona, i on figuren els principals esdeveniments esportius de la ciutat i els partits del Futbol Club Barcelona. No obstant això, em vaig preguntar quines van ser les arrels turístico-esportives a la ciutat i m’he trobat amb l’agradable sorpresa que una gran part del mèrit el té Narcís Masferrer, que aquest any celebrem el 150 aniversari del seu naixement. Barcelona, després de l’Exposició Universal de 1888 s’havia començat a posicionar, però encara hi havia molt camí per recórrer.

Masferrer, nascut a Madrid, va fundar el 1897 i dirigir la revista Los Deportes (1897-1910). Dos anys després va presidir la Unión Velocipèdica Española. Des del principi, el turisme va estar associat al ciclisme i a l’automobilisme, i a la realització d’excursions de cap de setmana. De fet, la primera referència trobada de turisme es troba a la revista esportiva Los Deportes l’1 de maig de 1899. En l’article “¿Nuestras Carreteras?” se senyalava que “Mientras no tengamos carreteras, todas y en toda su extensión buenas, en España será imposible el ciclismo y el turismo”. I podríem afegir que tampoc per a la naixent indústria del motor.  

El Mundo Deportivo sortia com a setmanari l’1 de febrer de 1906, i al capdavant del mateix també estava Masferrer. En la seva portada, el setmanari deixava clar que l’automobilisme i el ciclisme serien els esports de capçalera, però també l’esgrima, l’atletisme, la nàutica.....i el turisme! Masferrer també deixava clar quins eren els propòsits de la publicació en un espai dedicat al turisme: “Inícianse en España corrientes de fomentar el turismo, y a encauzar estas corrientes habremos de trabajar con grande empeño (...) merece que se fije la atención en que estamos en un período de verdadera competencia internacional para atraer turistas (...) España no ha sabido atraer a los turistas de Europa; ni el régimen ferroviario, ni la industria hostelera (...) El Mundo Deportivo se esforzará, apelando a cuantos medios estén a su alcance, para que afluya cada día en mayor número el contingente de turistas, y por otra parte procurará que esas censurables deficiencias se corrijan (...)”.

Portada "El Mundo Deportivo", Edició del dijous 1 febrer de 1906, Pàgina 1
En el primer nombre del Diari "El Mundo Deportivo"
Font imatge via hemeroteca Mundo Deportivo


En un extens article, “En pro del turismo”, publicat en Los Deportes el 31 de març 1908, es detallaven els objectius i actuacions de la Unión Velocipèdica, que tenia la seu al carrer Consell de cent, 383 (entre els carrers Roger de Llúria i Bruc). El primer objectiu és l’esportiu, organitzar “carreras, pruebas y récords” i el segon “el turismo o sea el excursionismo patrio”. Cal destacar algunes peculiaritats del treball d’aquesta entitat. Disposaven de delegats o cicerones en diverses localitats, als quals anomenaven Cònsols que ajudaven als turistes i afiliats, “en todo y por todo, con afecto, cariño y desvelo”. D’altra banda havien aconseguit l’adhesió a l’entitat d’hotels i fondes, i de garatges i cotxeres; i disposaven de mecànics per atendre les avaries de ciclistes i automobilistes. A més publicaven un butlletí oficial on es recomanaven excursions; col·locaven postes senyalitzadors en els llocs perillosos de les carreteres; i reclamaven de les institucions millores en les carreteres i el seu manteniment. Fins i tot la Unión Velocipèdica es va afiliar a la Lliga Internacional d’Associacions Turistes.

eu Societat d'Atracció Forasters
Seu Societat d'Atracció Forasters. Rambla, 30. Baixos
Font imatge via Blog, Historias de Barcelona y otros mundos 
Aquest any també va tenir una gran transcendència en la política turística de la ciutat, ja que l’1 d’abril es va crear la Societat d’Atracció de Foraster de Barcelona. L’entitat naixia després d’haver-se creat en 1906 una comissió municipal per l’atracció de forasters i turistes. Com senyala Alberto Blasco i Peris en el seu treball “La Societat d’Atracció de Forasters de Barcelona com a estructura de poder”: l’activitat turística no era vista només des d’una òptica econòmica, l’arribada de forasters (encara no s’utilitzava de forma genèrica el mot turista) també es percebia com una manera interessant d’intercanvi cultural que podia modernitzar els costums de la població. La seu de les oficines estava en la Rambla, 30 entresòl; i al capdavant de l’entitat l’alcalde Domènec Sanllehy. La Societat, que tancaria les seves portes al final de la Guerra Civil, va ser promotora del I Congrés de Turisme de Catalunya (1919), i va tenir un paper destacat amb motiu de l’Exposició Internacional de 1929, on l’esport era un dels tres eixos de l’Exposició. Com a suport de la seva tasca edità la publicació “Barcelona Atracción”, la qual sortiria de nou al carrer entre 1945 i 1954 publicada per la Junta Provincial de Turisme. Per finalitzar, i per deixar clar que l’esport també tenia veu a la Societat, entre els membres de la seva junta figurava l’inefable Narcís Masferrer (La Vanguardia, 6 d’abril de 1908).

Plànol monumental de Barcelona (1915-1920)
Plànol monumental de Barcelona (1915-1920), patrocinat per "Atracción de Forasteros"
Font imatge via Blog, Bereshit per Enric H. March

Revista "Barcelona Atracció" (1910-1936)
Font imatge via Blog, A la Premsa d'Aquell Dia



Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

L’Olimpisme a Barcelona i Catalunya 1929-1930

VII Campeonato del Mundo de Hockey sobre patines (1951)

Dels voltants del Turó, la Plaça Francesc Macià, i fins a Pau Claris: Diagonal III

Instalaciones Desaparecidas:

Hace 70 años... I Gran Premio de España de Automovilismo, prueba puntuable para el Campeonato del Mundo de Fórmula 1 (1951)