1917-2017 Centenaris esportius a la ciutat de Barcelona I

El primer cap de setmana de gener de 1917, al port de Barcelona, el Club de Mar de Barcelona organitzava el I campionat de Catalunya de rem. Encara no estaven constituïdes ni la Federació Espanyola (ho faria a la seu del R.C. Marítim el 1918), ni la Federació Catalana, que hauria d’esperar fins al 1922. En la competició participarien els tres clubs històrics: el Marítim, el R.C. Nàutic de Tarragona i el Club de Mar. La competició estava adreçada a bots de vuit remers i timoner; canots amb dos remers i timoner; ioles de mar per a quatre remers i timoner; i canoes amb dotze remers i timoner.

I Campionat de Catalunya de Rem al port de Barcelona
Font imatge via ARCA

Aquest any apareixen nous números de la col·lecció Biblioteca Los Sports dirigida per Elias i Juncosa. El volum 19, “Esgrima”, del qual és autor Manuel F. Creus i està il·lustrat pel pintor Antoni Utrillo, decorador del quiosc de la Font de Canaletes; i el volum 20, “Hockey”, de Josep Maria Alonso, que tenia com a il·lustradora a Lola Anglada.

Biblioteca Los Sports, Hokey por Jose M. Alonso
Biblioteca Los Sports
Font imatge via todocoleccion.net 
Fa cent anys, al maig de 1917, l’alcalde de Barcelona, Manel Rius i Rius, va adreçar una carta a Pierre de Coubertin, president del Comitè Internacional Olímpic, interessant-se per l’organització dels Jocs Olímpics. Aquesta és el primer document oficial de la ciutat relacionat amb el CIO: “Hem tingut coneixement que encara no s'ha elegit una ciutat per celebrar els pròxims Jocs Olímpics, i nosaltres voldríem saber si seria possible elegir la nostra ciutat per fer-los amb ocasió de l'Exposició que serà organitzada després de la guerra”. Uns mesos després, la Federació de Societats Esportives, entitat fundada el 1912, i que aplegava les associacions més representatives de l’esport barceloní i català, emetia una circular, de la qual dóna compte La Vanguardia del 6 de juliol: “no demorar por más tiempo la construcción del estadio, y una vez asegurado el capital que se habrá de emplear para su construcción, gestionar la celebración en él, durante el año 1924, los Juegos Olímpicos”.

Carta adreçada a Pierre de Coubertin per l'alcalde de Barcelona, Manel Rius i Rius
Al maig, els mitjans de comunicació es feien eco de la celebració del I Campionat d’Espanya d’Autocicles, Copa de S.M. el Rei. L’organització requeia en el Reial Moto Club de Catalunya, fundat l’any anterior (25 d’abril 1916), seguint la reglamentació del Reial Automòbil Club de Catalunya.

En total es van inscriure 33 participants. El guanyador s’emportaria la Copa del Rei, el títol de campió i una dotació econòmica de 2.000 pessetes. Al final, la carrera prevista per celebrar-se del 27 de juny a l’1 de juliol amb cinc etapes, i amb sortida i arribada a Barcelona la va suspendre el ministre de Governació: “su pretexto de que no contaba, de momento, para vigilar las carreteras en una extensión de 1.300 kilómetros, con fuerza suficiente de Guardia Civil y por considerar que escaseando la bencina era inútil derrocharla en la carrera”.

La manca de benzina, degut a la I Guerra Mundial, era un problema molt greu a tot el país.
Aquesta prohibició comptà amb ampli ressò als mitjans de comunicació i l’organització demanà al ministre per la via del R.A.C.E. la possibilitat de dur-la a terme del 25 al 29 de juliol, però finalment no es va arribar a fer.
El 30 d’octubre morien en accident d’aviació a l’aeròdrom del Prat, el pilot d’aviació Salvador Hedilla, pioner de l’aviació i director de l’Escola Catalana d’Aviació —fundada l’any anterior—; i Josep Maria Armangué i Farré, un dels pioners de l’automobilisme, dissenyador d’autocicles, i redactor del setmanari Stadium .

Salvador Hedilla i Josep Maria Armangué
Mort accident Salvador Hedilla i Josep Maria Armangué
Font imatge  via ARCA

El 8 i 9 de desembre es va disputar per primera vegada a l’Estat les primeres 24 hores de ciclisme en pista per a equips (2 corredors). El lloc, el nou velòdrom del carrer Sant Jordi de Sants, es va abarrotar de gom a gom per veure aquesta competició organitzada pel Club Ciclista de Sants, un club que anys després (1922) passaria a ser la secció de ciclisme de la recent fundada Unió Esportiva de Sants. La pluja va impedir que es completessin les 24 hores i el jurat declarà guanyadors ex aequo als tres primers equips: Crespo/Tresseras; Regnier/Febrer i Rubio/Villanueva.


24 hores ciclistes
I 24 hores ciclistes celebrades a l'Espanya
Font imatge via ARCA



Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

L’Olimpisme a Barcelona i Catalunya 1929-1930

VII Campeonato del Mundo de Hockey sobre patines (1951)

Dels voltants del Turó, la Plaça Francesc Macià, i fins a Pau Claris: Diagonal III

Instalaciones Desaparecidas:

Hace 70 años... I Gran Premio de España de Automovilismo, prueba puntuable para el Campeonato del Mundo de Fórmula 1 (1951)