Salons firals vinculats a l’esport

El següent Saló es va celebrar el 1919, i està considerat per la Fira de Barcelona com el primer Saló Internacional de l’Automòbil. En un principi estava previst que se celebrés del 15 al 25 de març, però finalment es va dur a terme del 2 al 12 de maig al Palau de Belles Arts del Parc de la Ciutadella, i sota la direcció de la Cambra Sindical de l’Automòbil. Les entitats esportives de la ciutat es van vincular al projecte: “aún no està bien precisa la forma en que cada una de las entidades, Real Automóvil Club de Cataluña, Real Moto Club, Real Jockey Club, Real Aero Club, Real Club Marítimo, Unión Velocipedista Española, Sport Ciclista Català, La Federación Atlética Catalana, etc.” (La Vanguardia, 9 de febrer de 1919). Els titulars d’El Mundo Deportivo del 8 i 11 de maig no deixaven dubtes sobre l’èxit de la iniciativa: “Un éxito superior a toda ponderación corona la bella obra de la Ca´mara Sindical del Automóvil... un público numerosísimo desfila diariamente frente a los stands de los expositores... Ante la esplèndida manifestación automobilística de Barcelona, el orgullo de la Ciudad se confunde con la admiración de nutridas y distinguidas representacions de los elementos automovilistas de toda España”. Al voltant del Saló es programaren un bon nombre de competicions esportives (ciclisme, motociclisme, automobilisme, regates, carreres de cavalls, esgrima –organització que va anar a càrrec de la Federació Atlètica Catalana– i una Asamblea Automovilista Nacional. És probable que com a conseqüència d’aquest èxit naixés la Fira de Mostres, de la qual es va fer la primera edició l’octubre de 1920 en el mateix escenari, i amb la indústria de la Moda com a gran protagonista.
Una altra exposició relacionada amb el motor, en aquest cas de camions, es va fer el 1920, i fou acompanyada de la primera cursa de camions celebrada al nostre país (El Mundo Deportivo, 24 de juny de 1920).
La indústria de l’automòbil va participar en la Fira de Mostres de 1921, però agafà carta d’identitat a partir de 1922. L’Exposició Internacional d’Automòbils l’organitzaren les Càmeres Sindicals d’Espanya en el palau d’Art Modern de Montjuïc del 24 de maig al 5 de juny. Aquest palau s’havia construït amb motiu de l’Exposició de les Indústries Elèctriques, una exposició que no s’arribà a fer, però que deixaria com a patrimoni algunes infraestructures que acollirien l’Exposició Internacional de 1929. El comitè d’honor del Saló estava presidit pel rei Alfons XIII, que acudí també a l’acte inaugural; i l’organitzador era Gaspar Rosés i Arús, que era diputat de la Lliga Regionalista i havia estat president del FC Barcelona en les temporades 1917-17 i 1920-21 (ho tornaria a ser la temporada 1930-31). Per al certamen es va editar un cartell especial, i s’organitzà un concurs que guanyaria l’acreditat pintor valencià José Segrelles. Malgrat el nom, el Saló no era només dedicat a l’automòbil, ja que en el reglament figuren d’altres seccions: automòbils de ciutat i turisme, de transport i especials; motocicletes i cicles; accessoris; pneumàtics; navegació (llanxes automòbils, canoes i accessoris); aviació (dirigibles, aeroplans, etc.) i esports diversos (La Vanguardia, 1 de febrer de 1922). Aprofitant el Saló es va organitzar el Congrés Nacional de Carreteres. El Saló també serví per rendir un homenatge al periodista Ricardo Ruiz Ferry, amb motiu del 8è aniversari de la fundació de la revista madrilenya especialitzada en esports El Heraldo Deportivo. Ferry també va formar part del Comitè Olímpic Espanyol. Com en l’anterior Saló, es van organitzar un bon nombre d’activitats esportives, entre les quals podem destacar el II Trofeu Armengué, organitzat pel Reial Moto Club de Catalunya; el concurs hípic internacional del RC de Polo; curses de cavalls; curses ciclistes, etc. Aquest Saló coincidiria amb un altre fet històric per a l’esport com va ser la concessió de la Copa Olímpica (El Mundo Deportivo, 9 de juny de 1922). Aquest Saló el 1966 s’independitzà de la Fira de Mostres el 1966.
Per a l’Exposició Internacional de 1929 es va projectar construir un Palau d’Esports que albergaria una Exposició de material esportiu i exhibicions, tal com podem llegir a La Vanguardia del 20 de març de 1928. El Palau es va construir on avui hi ha un parc d’autocars a la Plaça del Pare Eusebi Millán, darrere del Poble Espanyol, però al final el palau va canviar de finalitat i nom, “más hoy ha sido objeto de una variación y se llama Palacio de las Industrias Químicas” (La Vanguardia, 20 de setembre de 1929).
L’última edició de la Fira abans de la Guerra Civil fou el 1936; després de la guerra, la Fira Internacional de Mostres tornava a posar-se en marxa el 1942 i arribava a la desena edició. El 1947 la Fira parla de crear nous salons, “Salones del deporte, infancia, Edificación y Turismo, a los que iran acoplados todas las industrias y comercios que dediquen sus actividades a todo lo relacionado con los deportes (...)” (La Vanguardia, 3 d’abril de 1947). De fet, a la XV Fira Internacional de Mostres, celebrada del 10 al 25 de juny de 1947, hi ha un sector dedicat al material esportiu.


L’altre Saló, nascut el 1963 i en el qual l’esport té un paper destacat, és el Festival de la Infància i Joventut, que va néixer només com a Festival de la Infància, i que a partir de la V edició, el 1967, passà a denominar-se Festival de la Infància i Joventut. El Festival va néixer a partir de la campanya benèfica promoguda per Ràdio Nacional d’Espanya, que feien des de principis de la dècada dels 50. Si bé en l’actualitat el promotor és la Fira de Barcelona, els objectius del Saló –distreure i educar els nens i nenes–, i les dates de celebració –vacances de Nadal– són les mateixes que fa 50 anys.

Comentaris
Publica un comentari a l'entrada