Motociclisme: II Gran Premi Espanya – VIII Internacional de Barcelona Motociclisme - 1951 (Mundial IX)

L’afició a les curses de motocicletes va rebre amb entusiasme
la decisió de la FIM (Federació Internacional de Motociclisme) quan a finals de
1950 va acordar incloure el Gran Premi
d’Espanya – Internacional de Barcelona dins del circuit del campionat
del món. Des que el mundial de motociclisme havia arrancat el 1949 amb sis
proves, el Reial Moto Club de Catalunya, que estava presidit per Joaquim Dalfau
i Abella, va treballar per portar qquesta competició a Barcelona. El 1950 es va
organitzar amb èxit la prova pilot, el I
Gran Premi d’Espanya, però mancava modificar el circuit de Montjuïc, de
només, 3,79 kilòmetres, per un de més gran, atès que la Federació Internacional
exigia un circuit al menys de 6 kilòmetres. Tal com assenyala Javier del Arco
en el seu llibre 55
años de historia del motociclismo en el circuito de Montjuïc, “los
expertos del Real Moto Club tuvieron que exprimirse las meninges para darle a
Motjuïc 6,03345 km de desarrollo sin desvirtuar su carácter de circuito duro”. El circuit
constava de 25 viratges i un perfil accidentat, molt diferent a d’altres
circuits europeus.
Al Mundial de 1951 s’havien afegit dues noves proves, el Grand Prix de France al circuit de
Planques, i el Gran Premi d’Espanya a Barcelona, que obria el campionat. La prova es va disputar el 7 i 8
d’abril de 1951, i va tenir una enorme repercussió mediàtica. Aquest seria un
any intens pels afeccionats al motor, ja que al mes d’octubre estava previst
fer, també per primera vegada, una prova del mundial de Fórmula 1. Hi havia una
altra novetat en la competició, un nou sistema de cronometratge que, com es podia
llegir a La Vanguardia del 4 d’abril,
“revolucionarà los métodos empleados hasta la fecha para el control de
los tiempos en las competiciones deportivas. Se trata de un instrumento de
fabricación suiza de alta precisión, que permite fijar en cuatro segundos los
tiempos fotografiados sobre una cinta en la que quedan registrados los números
de orden de salida y llegada, la hora, el minuto, el segundo y la centésima de
segundo, quedadndo eliminados toda clase de errores por su funcionamiento
automático”.
En La Vanguardia del
7 d’abril, el periodista especialitzat en automobilisme Lluís Dupré reconeixia
el paper cabdal de l’entitat organitzadora: “Este es el el gran mérito del que somos deudores al Real Automóvil
Club de Cataluña: Barcelona posee instalaciones deportivas adecuadas, o
capacidad para improvisarlas, como en el caso presente; vibración para
prestarle su más efusivo aliento; pero también debía presentar para que su
candidatura saliera triunfante ante el concierto internacional de aspirantes,
patente de organizaciones de primera clase; y estos cincuenta años de constante
labor motociclista de la entidad decana nos han otorgado la validez sin
necesidad de recurrir a recomendaciones”.
La resposta del públic va ésser espectacular, tot omplint
les voreres del circuit i les tribunes instal·lades als dos costats de l’actual
avinguda Rius i Taulet. Com es recull a la portada d’El Mundo Deportivo del 9 d’abril, “podrán haber Grandes
Premios, dentro de los que concede el calendario, en que las marcas tengan
mayor grososr de cifras. Pero no que obtengan mejor puesta a punto, ni que
aporten a estos títulos el calor de un entusiasmo popular, ni de un calor de
ambiente tan tenso como el que ayer mañana planeó por Montjuich”.
El dissabte es van disputar les proves de 350 cc. (25
voltes) i sidecars (17 voltes). En 350 cc. el podi va estar copat per pilots britànics.
En primera posició es va classificar Tommy Wood, que va dominar la prova de
principi a final, muntant d’una motocicleta de la marca Velocette; a 2’30’’ va
entrar en meta Leslie Graham, també amb Velocette; i en tercera posició, però a
1 volta, entraria C. William Petch, però en aquest cas pilotant una motocicleta
AJS. L’espanyol Fernando Aranda, de 41 anys, aconseguiria una meritòria quarta
posició pilotant una Guzzi 250. En sidecars el triomf seria per al pilot
anglès, vigent campió del món, Eric Oliver, que anava acompanyat de l’italià
Lorenzo Dobelli, amb una motocicleta Norton. En segona posició, a 2’04’,
entraria la parella italiana formada per Ercole Frigerio i Ezio Ricotti amb una
Gilera; i el tercer caixó del podi seria per als també italians Albino Milani i
Giuseppe Pizzocri, que entraren amb la seva Gilera a 2’27’’.
El diumenge li va tocar el torn a les proves de 125 cc. amb
un total de 17 voltes i 500 cc. amb 34 voltes. La carrera de 125 cc. va ésser
la més disputada. El podi va estar copat integrament per pilots italians. En el
punt més alt del podi hi va pujar Guido Leoni amb una motocicleta Mondial; en segona posició Carlo Ubbiali, a
només 5´´62, i muntant la mateixa màquina; i en el tercer lloc Vincenzo Sanzi, a
8´´96 sobre una moto Morini. Destaca la cinquena posició de Joan Soler Bultó a
lloms d’una Montesa i la sisena d’Arturo Elizalde, també amb Montesa. En 500
cc. la victòria fou per al vigent campió del món, l’italià Umberto
Masetti, sobre una Gilera, seguit pel britànic Tommy Wood a 1’00’’70, i de l’italià
Arciso Artesiani amb una MV Agusta. El rècord del circuit se’l va endur un
altre italià, Enrico Lorensetti, amb 3’45’’ i a un promig de 96,535 km/hora,
però que es va veure obligat a retirar-se en la volta número 20, com ja va
succeir en 125 cc. La quarta posició fou per al pilot espanyol Roger Montané,
amb una Norton. Que el circuit era exigent, sobretot per les motos de 500 cc.,
ho demostra el fet que només van arribar a meta 6 motocicletes de les 28 que
van sortir.
En la tribuna d’autoritats hi eren presents el tinent
general Moscardó, Delegat Nacional d’Esports; Felipe Acedo Colunga, governador
civil; Sabas Navarro, president de la Federació Espanyola de Motociclisme;
Francesc Quintana, president del RACC; Joaquim Dalfau, president del Real Moto
Club de Catalunya; Joaquim Molins, president de la Penya Rhin, així com representants
de la Federació Internacional. En relació a les autoritats hi ha un detall
curiós. Malgrat que encara era regidor d’esports, Epifani de Fortuny, baró
d’Esponellà, no figura en la llista d’autoritats publicada pels diaris. El baró
d’Esponellà havia caigut en desgràcia per la gestió de la vaga de tramvies de
Barcelona del mes de març, i el governador civil, Felipe Acedo, determinaria
que calia rellevar-lo de les seves funcions. Una setmana després del mundial de
motociclisme es va celebrar un Ple Extraordinari -12 d’abril- i al capdavant de
la Ponència d’Esports es col·locava Lluís Caralt.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada